سئو به فرایندی گفته می شود که با انجام آن سایت در نتایج جستجوی موتورهای جستجو مانند گوگل، رتبه بالاتری می گیرید. سئو کردن سایت به بهتر دیده شدن برند شما کمک می کند. سئو خود دارای انواع سئوی داخلی، خارجی و تکنیکال بوده و فاکتور های مهم زیادی را برای بررسی آن باید زیرنظر گرفت. برای نمونه می توان به لینک ها، سرعت بارگذاری و ... اشاره کرد. در دنیای دیجیتال مارکتینگ دو نام سئو و تولید محتوا بسیار به گوش می‌خورند. نکته مهم اینجاست که هریک از این دو مورد، بدون وجود دیگری اهمیتی ندارد. از یک سوی برای سئو شدن، باید محتوا باشد و از سوی دیگر برای دیده شدن یک محتوا بدون سئو کردن آن ممکن نیست. در ادامه مطلب، سئو را از صفر تا صد زیر ذره بین خواهیم برد.

سئو چیست؟

همانطور که ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، SEO یا Search  Engine Optimization  به مجموعه اقداماتی گفته می شود که رتبه سایت شما را در موتورهای جستجو بالا می برند تا بازدیدکنندگان بیشتری به سایت جذب شوند. به بیان بهتر با عملی کردن اصول سئو، وب سایت شما برای کلمات کلیدی مرتبط با خود رتبه بهتری می گیرد. اگر قصد راه اندازی کسب و کار و بناکردن برند خود را دارید، این را بدانید که سئو از نان شب هم واجب تر است. در ادامه درباره دلایل اهمیت داشتن سئو برای شما بیشتر صحبت خواهیم کرد.

سئو چیست؟
سئو چیست؟

چرا سئو مهم است؟

مهم ترین دلیلی که سبب می شود از سئو به عنوان یک عامل مهم در مسیر راه اندازی سایت یاد کنیم، به شرح زیر است:

  • افزایش آمار دیده شدن: به دنبال بهبود رتبه سایت شما، احتمال دیده شدن آن توسط کاربران اینترنتی هم بیشتر می شود. به بیان بهتر وب سایت شما در رتبه‌های بالای کلمات کلیدی مربوط به خود قرار می گیرد.
  • افزایش ترافیک هدفمند: به دنبال پیاده کردن اصول بهینه سازی سایت، افرادی که به حوزه سایت شما علاقه‌مند هستند، بیشتر به سمت سایت شما روانه می شوند.
  • افزایش نرخ تبدیل: به دنبال سئو کردن سایت و افزایش بازدید از آن، احتمال تبدیل افراد به مشتری و یا مخاطب دائمی بالا می رود.
  • مزایای رقابتی سئو : با بهینه سازی کردن سایت خود نسبت به رقبایی که به سئو توجهی ندارند، پیشی خواهید گرفت.

انواع سئو یا بخش های مختلف سئو کدامند؟

برای بهبود رتبه سایت و بهینه سازی آن، باید به چند فاکتور مختلف توجه داشت. اگر بخواهیم این تاکتیک ها و ترفند های سئو را دسته بندی کنیم، باید لیست زیر که شامل سه گروه است را شرح بدهیم:

سئو داخلی (On page SEO)

سئو داخلی به تمامی ترفندهایی گفته می‌شود که در داخل فضای مربوط به خود سایت اجرا می‌شوند. مهم‌ترین مواردی که به سئوی داخلی مربوط می‌شوند، در لیست زیر ذکر شده‌اند:

  • بهینه سازی محتواهای وب سایت
  • لینک سازی در سایت
  • لینک سازی داخلی
  • سئو کردن عناوین صفحه سایت
  • و ...

باید تمام تلاش خود را کنید که کاربر از محیط داخل سایت شما فراری نشود. آیا می‌توانید کاربر را با محتوایی بی کیفیت و پر از جملات سخت و پیچیده در سایت نگه داشت؟ پاسخ این سوال منفی است. ضمنا این را هم باید اضافه کرد ایجاد لینک های داخلی، کاربر را به بازدید از سایر صفحات سایت تشویق می کند. همین ماندگاری بیشتر کاربر در سایت، خودش به محبوبیت سایت نزد گوگل کمک می کند.  

سئو خارجی (Offpage  SEO)

به کمک سئوی خارجی به اعتبار سایت افزوده شده و محبوبیت سایت نزد موتورهای جستجو افزایش می‌یابد. مهم‌ترین فاکتورهای سئوی خارجی را می توان شامل موارد زیر دانست :

  • ایجاد پست مهمان
  • ایجاد لینک های خارجی
  • درخواست ایجاد لینک از منابع مرتبط با سایت

زمانی که موتورهای جستجو به ایجاد لینک‌های خارجی، از دیگر منابع به سایت شما پی می‌برد، سایت شما را ارزشمند و محبوب تلقی می‌کند و جایگاه آن را بهبود می‌بخشد.

سئوی فنی (Technical SEO)

همانطور که از نامش پیداست، به کمک این مجموعه از اقدامات سئو، سایت شما به صورت فنی آماده بهبود رتبه می شود. از مهم‌ترین تاکتیک‌های سئوی فنی می‌توان به بهبود ساختار لینک‌ها، مناسب کردن سایت برای دستگاه‌های مختلف، بهبود سرعت بارگذاری سایت و ... اشاره کرد.

انواع سئو
انواع سئو

چه مدت طول می کشد تا یک سایت سئو شود؟

این سوالی پرتکرار بین افرادی است که قصد راه اندازی وب سایت را داشته و یا به حوزه سئو تازه ورود کرده‌اند. به طور معمول، سئو کردن یک سایت فرایندی است که شش ماه طول می کشد. به همین دلیل در این بازه زمانی باید تمام تلاش خود را کنید که از ابزارهای سئو به بهترین شکل استفاده کنید. این مدت زمان ممکن است در برخی سایت‌ها بیشتر و در برخی کمتر طول بکشد.

مهم‌ترین فاکتورهای سئو کدامند؟

برای موفقیت در سئو باید فاکتورهای زیر را همواره درنظر داشت:

  • کلمات کلیدی: باید به درستی انتخاب شده و به صورت بهینه و صحیح انتخاب شوند.
  • کیفیت محتوا: محتوای شما باید از عناصری مانند هدینگ، تصویر و ... به خوبی بهره‌مند باشد.
  • تصویر و ویدیو: باید فایل‌های رسانه‌ای شما بهینه سازی شده و دارای متن جایگزین باشند.
  • تجربه کاربری: به طور که کاربر هنگام کارکردن با سایت کاملا احساس راحتی کند.
  • سئوی فنی: برای نمونه می‌توان به برخورداری سایت از سرعت بارگذاری کافی اشاره کرد.
  • پیوند های داخلی و خارجی: چنین پیوندهایی هم کاربر را به سمت صفحات سایت سوق میدهند و هم محبوبیت سایت را نزد موتور جستجو افزایش می دهند.

برترین ابزار های سئو کدامند؟

نمی‌توان انتظار سئو کردن حرفه‌ای سایت را بدون بکارگیری ابزار های مخصوص داشت. مهم‌ترین این ابزارها به شرح زیرند:

  • ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی مانند KWFINDER
  • ابزارهای آنالیز بک لینک مانند Linkminer
  • ابزار تحلیل ترافیک سایت مثل Google Analytics
  • ابزارهای دنبال کننده کیوردها مثل SERPwatcher
  • ابزار بی‌نظیری به نام گوگل سرچ کنسول
  • افزونه‌های وردپرسی مانند یواست و افزونه‌های بهبود سرعت سایت
ابزارهای سئو
ابزارهای سئو

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل به سئو و حوزه های مختلف آن پرداختیم. هریک از حوزه‌های سئو مانند سئوی داخلی، خارجی و تکنیکال برای عملی شدن نیاز به استفاده از فاکتورهای مختلفی دارند. فرایند سئو به طور میانگین شش ماه زمان می‌برد و بعد از این مدت می‌توانید انتظار دیده شدن حداکثری سایت خود را داشته باشید.